‘1 milyar $’ı devirdi işi teknolojiye döktü

Posted by

Tekstil, perakende ve teknoloji üçgeninde büyümesini sürdüren Boyner Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner, 1’i 2’ye katlayan değil, çok daha yüksek çarpanlı projelerle ilgilendiklerini söylüyor ve geleceğe umutla bakıyor. “Hayat damarımız perakende, ama 2024’te mağaza yatırımının 3 mislini teknolojiye yapıyoruz. 2 milyar TL teknolojiye, 700 milyon TL mağazaya” diyor. Boyner’le buluşmada, pandemiden gruptaki strateji değişikliğine, yeni projelerden ekonomiye; öne çıkan notlar şunlar oluyor…

– 2019’dan bu yana 5 kat büyüdük. Ciroda 2023’te 1 milyar doları geçtik. 10 bin kişiye istihdam sağlıyoruz. Bu yıl 2 bin kişi daha aramıza katılacak. 20 milyon müşterimiz, 50 milyona yakın ürünümüz var. Boyner’in 20-35 yaş grubu müşterisi, toplam müşterimizin yüzde 43’üne ulaştı.

– Biz hayatımızda hiç sıfır borçlu olmadık; hep fikirlerimiz cebimizdeki imkanlardan fazlaydı. Ama pandemi hepimizi düşünmeye itti. Herkes silkelendi. Biz de çok silkelendik. Finansal borçluluğumuzun sıfır olduğu bir noktaya geldik. Bizim hayatımız için çok önemli şeyler bunlar.

– Kovid dönemi, “insanlar artık mağazaya gelmeyecek” dediler. Dediler ki “internet geldi işte, büyük çağın sonu gibi, sokağa çıkıp mağazacılık olayı bitecek.” Şimdi ne oldu, “Mağazaya koşuyorlar.” Biz de “müşterimizi nasıl hak ederiz” sorusuna odaklandık; aslında tam bir varoluş tartışmasını ortaya attık. O bizi büyük dönüştürdü.

– Bilmediğimiz işlere yatırım yapmıyoruz. Biz dokunduğumuz insanların hayatlarını güzelleştirmek ve iyileştirmek için varız. “Gelecekte bu grup nereye gider” sorusunun yanıtı ise, “Müşteri bizi nereye emrederse, oraya gider…”

“Ekonomiye baktığımızda, denizdeki kaptan örneği aklıma geliyor” diyen Boyner, “Bir kaptan çok yönlü olmalı. Öncelikle teknesinin 1 metre önündeki dalgaya bakmak zorunda, bu yüzden, biz kısa vadeye çok ciddi odaklanıyoruz. Bir gözümüzle de uzun vadeye bakıyoruz ki, “rotayı kaybetmeyelim, nereye gittiğimizi bilelim.” Türkiye’de orta vadeye bakarak, iş yapılmaz. Kısa ve uzun vade önemli” ifadesini kullanıyor.

“Bazı yurt dışı heyecanlarımızı biraz sakin tutuyoruz. Çünkü müşteriyle göz göze geleceğimizi görmediğimiz takdirde, sadece bir ticaret olarak bakmıyoruz. Yabancılarla rekabette, çok farklı bir tablo var. Bu farkı ancak zıplayarak kapatabiliriz. Kendi grubumuzu da böyle görüyoruz; sıçrayarak iş yapmak zorundayız. Sadece daha çok mağaza açarak değil daha çok çarpanlarla büyümeliyiz” sözleri, küresel tarafa bakışı özetliyor.

Hisseye, altına parçalı yatırım

Türkiye’de geçmişte senetli alışveriş vardı. Sonra Advantage Card çıktı. Vadeli ödeme karta girdi. Sonra bankacılık sistemi bunu aldı, standart oldu. Şimdi ise yeni bir dünyadayız. Cem Boyner, “Türkiye’de bankacılık sistemi dışında kalan 20 milyon insan var. Biz diyoruz ki, kartın üzerindeki taksiti şimdi kartsız hale getirelim. Hopi böyle doğdu. Param’la iş birliği yaptık. Hopi sana öneriyor, bir iki dakika içinde cebine limit düşüyor. Şu an tavan 7.500 TL, birkaç ay içinde bunu 40-50 bin TL’ye çıkaracak teknolojiyi getireceğiz” diyor. Şapkadaki tavşanı ise şöyle anlatıyor: “Şimdi bu ürünün yanında, birkaç ay içinde “parçalı tasarruf ürünümüzü” çıkarıyoruz. Her gün 100 TL ve katlarıyla Türk borsasından, Nasdaq’tan ya da kıymetli madenler borsasından yatırım yapmak mümkün olacak Hopi’yle. Akşam 100 TL’nizi altına yatırmak, hisse senedi almak isteyebilirsiniz. İki gün sonra tekrar satabilirsiniz. Hem harcamayı, hem tasarrufu “organize ediyor” olacağız. Tüm bunu da iş birlikleri ile yapacağız.”

Kızının fikriydi ‘Now’ işi tuttu

Online tarafta iyi işler çıkardıklarını, “Boyner Now mesela” vurgusuyla anlatan Cem Boyner, devam ediyor: “Kızımın (Elif) fikriydi. Siparişi veriyorsun, kredi kartına hiç elin gitmiyor, hiç para vermiyorsun. 90 dakikada o ürünü müşteriye ulaştırıyoruz. Varsa bir beden büyüğü, küçüğü, yakışır dediğimiz rengini de ek olarak alternatifli yolluyoruz. Kapıda bekliyoruz. 10-15 dakika zaman veriyoruz. Alıyorsa, kredi kartını kullanıyor. Almıyorsa “teşekkür ediyorum” diyor. Boyner Now, online ciromuzun yüzde 7-8’ine geldi; ayda yüzde 24 büyüyor. Kapıdan çevirme oranı yüzde 11. Normal online alışveriş iade oranı yüzde 25-30. 2024’te hayallerimizi gerçekleştirebilirsek, 2025-2026’da Boyner Now konseptini yurt dışına taşıyabilmeyi istiyoruz.”

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir